Aktivitetsmoduler

Systemet består av en rekke ulike moduler som du kan bruke til å sett opp ditt fag. (Eks: Chat, forum, leksjon, ressurs, oppgave osv.)


 Aktivieten Database

Databaseaktivitetn lar en lærer og/eller deltakere bygge, vise og søke i en database av oppføringer om ønsket tema. Format og struktur på disse oppføringene kan være nær sagt ubegrenset og inkludere bilder, filer, lenker, tall og tekst - for å nevne noe. Du må være fortrolig med tilsvarende teknologi fra f.eks. Microsoft Access eller Filemaker databaser.

  Forum

    Dette er kanskje den viktigste aktiviteten i Moodle - her foregår de fleste diskusjonene. Forum kan være strukturert på ulike måter, og det kan også inngå bedømming/vurdering på likeverdig nivå av hvert innlegg. Innleggene kan vises i flere ulike formater og de kan inneholde vedlegg. Ved å abonnere (bestille e-postkopier) på et forum kan deltakerne holde seg ekstra orientert. Lærere kan lage et forum slik at alle mottar e-postkopier, f.eks. i oppslagstavle eller lignende.

 Spørsmål

    Et spørsmål er en svært enkel funksjon. Læreren stiller et spørsmål og angir et sett med svaralternativer. Det kan være nyttig til korte meningsmålinger eller avstemninger om f.eks. et diskusjonstema, avstemning om innhold i faget eller for å samle grunnlag for forskning.

 Informasjonsfelt

    Dette er egentlig ingen aktivitet. Det er en ressurs for å legge inn tekst og grafikk mellom andre aktiviteter på en studieside. 

 Oppgave

    Oppgave lar læreren formulere en oppgavetekst som innebærer at studentene/elevene skal levere et digitalt innhold (i valgfritt format) til serveren. Essay, prosjekt, rapporter osv. er eksempler på typiske oppgaver. Denne modulen tillater vurdering/karakterer. Læreren kan også gi en oppgave som ikke skal leveres over Internett. Likevel kan tilbakemeldingen gis i systemet.


 Leksjon

En leksjon presenterer kursinnhold på en interessant og fleksibel måte. Den består av et antall sider. Hver side avsluttes normalt med et spørsmål og et antall mulige svar. Avhengig av studentenes valgte svar vil de enten føres til neste side eller til en tidligere side. Navigering gjennom leksjonen kan lages rett fram og meget enkel og svært kompleks, avhengig av kursinnholdets struktur og de mulighetene du legger inn.

 Ordbok

    Denne modulen lar deltakere lage og vedlikeholde en liste over begreper, som en ordbok. 

    Oppføringene kan søkes blant og vises i mange ulike formater.

    Ordboken lar også lærere eksportere oppføringer fra en ordbok til en annen (hovedordboken) i det samme kurset. 

    Det er også mulig å lage lenker automatisk til disse oppføringene fra resten av klassesiden.


 Chatter

    Modulen chat lar deltakerne kommunisere i sanntid (samtidig) via nettet. Dette er nyttig når brukerene vil forstå hverandre og emnet som diskuteres bedre. Det er stor forskjell på å kommunisere synkront (samtidig) f.eks. i en chat og å kommunisere asynkront, f.eks. i et forum. Denne modulen inneholder et sett med funksjoner for å håndtere og se på diskusjoner i chatterommene.

 Prøver

    Denne modulen lar læreren sette opp prøver (tester) som kan inneholde spørsmål med flere svarmuligheter, sann/ikke sann og 'kort svar'-spørsmål. Disse spørsmålene lagres i en kategorisert database og kan gjenbrukes innenfor kurs og også mellom kurs/klasser. Prøver kan tillate flere forsøk. Hvert forsøk får automatisk karakter, og læreren kan velge om tilbakemelding og /eller riktige svar skal vises eller ikke. Denne modulen inneholder muligheter for karakterer.


 Ressurser

    Ressurser er innhold - informasjon som læreren kan ønske å legge ut i studiesiden. Dette kan være alt fra planer, forelesninger, bilder osv. Varianter: Filer som er lastet opp til serveren, filer som redigeres direkte i Moodle og eksterne nettsider som lenkes opp fra studiesiden.

 SCORM/AICC-pakker

En pakke er en samling med webinnhold som følger standarder som SCORM eller AICC for læringsobjekter. Disse pakkene kan være websider, grafikk, Javascriptprogrammer, Flash-presentasjoner eller hva som helst annet som fungerer i en nettleser. Modulen lar deg meget enkelt laste opp alle slags standard SCORM eller AICC-pakker og gjøre dem til en del av kurset ditt.

 Undersøkelse

    Modulen undersøkelse inneholder et sett med ferdiglagde undersøkelser som passer til evaluering og stimulering av nettbasert undervisning. Lærerne kan samle inn informasjon om studentene/elevene. Dette kan hjelpe lærere å forstå studentene bedre og dermed også å gi bedre undervisning.

 Wiki-er

I en Wiki kan flere samarbeide om et dokument via et enkelt formateringsspråk og i en vanlig nettleser.

"Wiki wiki" betyr "kjemperaskt" på Hawaiisk, og det er hastigheten på oppretting og redigering av sider som helt klart er fordelene med Wiki-teknologien. Generelt er det ingen forhåndsvisning og godkjenning før endringer aksepteres, og de fleste Wikiene er åpne for hvem som helst.

Moodles Wikimodul gjør deltakerne i stand til å samarbeide om websider - hvor de kan legge til sider, utvide eksisterende sider og endre innholdet etter ønske. Tidligere versjoner av sidene slettes ikke og kan gjenopprettes.

Denne modulen er basert på Erfurt Wiki.

Liste over alle hjelpefiler
Vis hjelp i språket: English